Acasă »

Despre martiriu[11] – pe seama unor articole

„Baptistii au inceput sa fie admirati si urati in aceeasi masura, in primul rand de consateni, de vecinii lor. Istorii ale persecutiilor venite din partea consatenilor exista cu sutele: ucideri, violuri, alungari, batai in public etc.” (Si cerul s-a umplut de sfinti…, pag. 415, Marius David Cruceru)

„In 1947-1948, odata cu schimbarea regimului politic in Romania, apar cateva elemente noi. regimul a incercat sa-i cumpere pe conducatorii baptistilor, prin acordarea de ajutoare materiale. Liderii au devenit prietenosi cu regimul, iar pastorii au inceput sa predice ca primii credinciosi (Fapte 2) au fost comunisti. Cantarea Mariei (‘I-a inaltat pe cei smeriti […] pe cei bogati i-a scos afara cu mainile goale’, Lc. 1,52-53) a fost interpretata printr-o alta grila hermeneutica: Fecioara a prevestit Revolutia! Credinta si comunismul erau suprapuse. In predici se citau discursurile liderilor comunisti. Colectivizarea, realizata in numele dragostei pentru aproapele si motivata cu texte biblice de la amvon, a dus la pierderea proprietatilor de la tara. Din acest moment s-au intamplat doua fenomene cu efecte importante asupra domeniului spiritual: unii credinciosi au migrat catre oras, suferind urbanizarea, cu toate capcanele acesteia, iar cei care au ramas la sat au devenit hoti. Cei care au plecat la oras au inceput sa faca mici compromisuri pentru o mai buna pozitionare in societate. Totodata, au inceput furturile de la colectiv. Din acest moment, marturia publica a credinciosilor baptisti, credinta care le transformase etosul a decazut.
     Promovarea in structurile Cooperativelro Agricole de Productie (CAP-urile) a unor lideri din biserici a dus la alte compromisuri. Fanfarele bisericilor ieseau la sarbatorile culesului si se imbatau impreuna cu sefii CAP-urilor. Celor de la oras li s-a blocat promovarea in functii de conducere, daca nu faceau parte din PCR. Aceasta stare de fapt a continuat pana in jurul anului 1974, cand, in unele orase din vestul tarii (Oradea, Arad, Timisoara) si din Moldova (Iasi), au inceput miscari spirituale ale tinerilor, conduse de pastori disidenti (unii dintre acestia disidenti autentici, altii infiltrati pentru prelucrarea informativa a celor care se opuneau regimului).” (pag. 416-417, Marius David Cruceru)

„Reglementarea insemna ca nu mai era permisa tinerea slujbelor de duminica seara sau a celor din timpul saptamanii. Prin procesul de arondare, un singur pastor primea in grija mai multe biserici, in cazul in care se arata dispus sa colaboreze. Cei care nu au colaborat au primit interdictia de a mai predica si de a mai sluji. In acelasi timp, s-a introdus ideea de cerc pastoral. Din aceasta perioada dateaza si un record trist: unui singur pastor i-au fost arondate 28 de biserici.” (pag. 417, Marius David Cruceru)

„De remarcat este faptul ca in ambele perioade martirii n-au provenit in principal dintre pastori, ci dintre membri simpli ai bisericilor.” (pag. 418, Marius David Cruceru; este vorba despre martiriul baptistilor din comunism, a se consulta contextul)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s