Acasă » Articole » Tensiunea valorilor noastre[1]

Tensiunea valorilor noastre[1]

Tensiunea valorilor noastre

Omul a fost lasat, nu degeaba, de Dumnezeu, ca sa stea intre valoare si non-valoare, pentru a deveni prin alegerea pe care o face. Crestinul, omul nou in sensul Noului Testament (in niciun caz nu ma refer aici la omul nou propus de gandirea diverselor sisteme de valori gandite de om, cum ar fi comunismul, sau omul nou al lumii noi in capitalism)

Degeaba sa avem anumite simturi in trup? Sa observam, de pilda, cum creierul este structurat in asa fel incat o parte a sa sa fie atenta la cuvant si o alta la imagine. Nu intotdeauna pentru a alege intre acestea, dar (si) pentru a le armoniza atunci cand devine important in raport cu sistemul de valori abordat.

Ochii

Cu ochii vad. (Voi incerca sa ma exprim simplu.) Pentru aceasta ii am, in mod neexceptional ochii mei sunt pentru a distinge imaginile, pentru a vedea, pentru a primi informatii pe cale vizuala. Dumnezeu nu i-a creat in mod asa de complex si de minunat ca sa-mi faca rau!

Trebuie sa stim, insa, ca informatia primita de la ochi ne poate insela.

Era imaginii, a facebook-ului (asa cum nu a mai fost promovata vreodata – iar aceasta se datoreaza echipamentului tehnic de care dispunem), ne invata anumite valori care sunt, in speta, gresite! Si, am sa explic.

  1. Punem pe facebook (pe google+ sau in alte locuri) doar poze happy J si „de revista”, machiate, care nu doar ca zugravesc viata omului in mod exceptional (asadar, exceptionalul devine cotidian) dar, o arata gresit. In realitate, omul nu merge constant la nunti, nu e mereu imbracat la patru ace, nu e cu fata plasticata si impapusata mai mareu, nu poarta cate un constum nou in fiecare zi, nu zambeste mereu, nu sta treaz toata viata, nu se distreaza in continuu (de fapt, se distreaza foarte putin, doar spune ca se distreaza mult) etc. Si, pe langa aceasta, valorile promovata intr-un asemenea conext ireal sunt si ele, de multe ori, murdare, gresite – baieti si fete gasindu-se imbratisati, tinandu-se unul de altul, promovand senzualul si imoralitate (asta ca sa ma exprim eufemistic) in poze pe care nu le mai gasesc rusinoase si le posteaza pe Internet, in vazul tuturor.
  2. Pe facebook vedem poze. Si nu doar pe facebook. Si in lumea reala, pe strada, vedem tot poze. 3D, da, miscatoare, da, dar poze. Fiindca omul de acum pozeaza, nu traieste. Viata devine film fiindca filmul a devenit viata multora si de acolo si-au luat invatatura. Societatea este cum este fiindca Biblia lor a fost pe paginile revistelor, la televizor, pe Internet, in fiecare zi! Asta i-a format si asta-i realizeaza! Ce ma ingrijoreaza este ca tinerii din familiile crestinilor isi doresc si ei, tot mai mult, o viata in stilul acesta, dupa cum invata la televizor si din filme. Se vede, deja, in viata lor ce-si doresc. Iar parintii sunt depasiti de mult… Adica, ce vreau sa spun, este ca, de fapt, omul valoreaza mai mult decat o poza si ca valoarea omului nu este doar in zambetul sau machiat, ci in ceea ce este cu adevarat – o fiinta care devine, care plange si rade, care se naste si moare, care sufera si se bucura, care experimenteaza banalitatea si rutina dar si stari inalte de simtamant si valoare. Nu pot sa-l zugravesc pe om, dar pot sa ii zugravesc chipul. Ei bine, astazi chipul omului a devenit omul si valoarea omului a scazut atat de mult incat nu mai este animalul propus in modernism (de teoriile evolutiei), ci chipul gol dar plin de emotie (postmodernismul lax).
  3. Dar si o poza poate fi frumoasa, cu bun simt, sau plina de imoralitate si lipsita de valoarea care ar trebui sa se dea omului. Fetele chiar trebuie sa-si puna pe Internet poze in lenjerie intima? Vrem, cu adevarat, sa promovam asta? In atat e valoarea omului? Fiindca ma hranesc (si) cu ceea ce vad, vreau sa vad ceva decent, elegant, daca tot vad. Si asta vreau si sa arat! Pentru ca facebook-ul, de exemplu, este pentru toti, nu e un sait privat, pentru cei care vor sa urmareasca pornografie.

Asadar, eu, cu ochii, disting. In plus, trebuie sa mai fac o distinctie. Daca vad o fata frumoasa sau un baiat frumos, nu inseamna ca fiinta aceea e si frumoasa, de fapt! Nu ceea ce vad determina realitatea, fiindca vazul nu a fost dat omului ca instrument absolut si definitiv in observarea realitatii. Dar, oare de ce societatea de astazi s-a dezvoltat atat de mult in directia aceasta? Pai, simplu! Fiindca omul frumos devine si nu e usor sa-l faci, dar haine ne putem cumpara toti, de machiat ne putem machia toti, de tuns ne putem tunde toti, de iesit in oras aranjati, dichisiti si ne-noi putem sa iesim toti! Astfel ca, non-valorile devin si ele „frumoase” si „valoroase” in „ochii lumii”. Daca esti urat, nu mai trebuie sa lucrezi la caracter, e usor sa te aranjezi cateva minute in fata oglinzii si, gata, ai devenit frumos. Asa e astazi, desi, evident, omul acela nu e, cu adevarat, frumos!

Ochii, asadar, pot sa distinga, dar nu intotdeauna ne spun adevarul. De fapt, astazi, ochii mint cel mai mult! Tehnologia ne-a invatat cum sa facem poze si cum sa le punem e Internet. Dar nu ne poate invata ce fel de poze sa facem si ce poze sa alegem sa punem pe Internet, in sens de valoare autentica. Oricum cineva nu se poate pune pe sine privirii, intr-o poza! Omul este el insusi, si doar o relatie cu omul in sine il poate apropia pe un altul de acea fiinta, in relatie.

Astazi, cand fetele si baietii se tuneaza, tinerii ar trebui sa invete sa nu se mai lase modelati de femeile de moravuri usoare si de baietii de cartier cu vocabular limitat si intelegere grosolana fata de lume si viata (putin spus, stiu), ci sa duca o viata frumoasa, personala (deci, unica), cu bun simt si alegere inteleapta si atenta in aspectul vizual (tocmai discutat).

Biserica trebuie sa fie atenta sa nu promoveze lipsa de valoare prin vizual(adica, nu persoanele care arata bine trebuie promovate, ci cei care sunt duhovnicesti, spirituali, oameni autentici in raport cu valorile rezultate din invatatura Domnului Isus Cristos). Tinerii trebuie sa stie ca Dumnezeu cauta oameni dedicati, nu tunati, oameni sfinti nu fotogenici.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s