Acasă » Avertismente » Cantarea si cantatul. De corectat

Cantarea si cantatul. De corectat

Imi povestea un coleg ca, mergand sa viziteze un mall, pentru cumparaturi, in timp ce era in lift, doua pitipoance extra tunate, care vorbeau intre ele, vazand ca intra el si un grup de alti oameni in lift, au scos telefoanele si au inceput sa apese cu unghiile vocsite pe el. Nimic de zis, doar ca, de fapt, nu se uitau la telefon, vorbeau intre ele. Apasau doar asa, sa se vada ca au si telefon… Aveau de toate. Un singur lucru nu aveau… In speta, cam asta vreau sa spun si in cele ce urmeaza. Ma vor referi la cantarea si cantatul in Bisericile baptiste si, ca sa fiu si eu la moda, in „lumea” evanghelica. Dar se poate extrapola, unde e cazul, nu?

1. Tinuta cantarii, in general, dar in special atunci cand este afisata, trebuie privita in acelasi context cu imbracamintea sau vocea prezentate. Daca te imbraci frumos, vrei sa canti frumos, dar afisezi cantari cu greseli si nu te intereseaza, e o problema. Inconsecventa, ipocrizie, precum si altele dar nu vreau sa insist acum. Corectati, prieteni, cantarile. Nu stiti cum, mergeti la un profesor de limba romana. Dar nu strica nici sa invatati…

2. Modificarea versurilor cantarilor compuse de altii in limba romana pare sa fie obiceiul celor care nu pot scrie ei, dar nici nu pot suporta ca nu au talent… Sau, nu stiu. Ideea e ca e mai bine sa fie lasate cantarile compuse asa cum au fost compuse. Poate ca ti se pare tie ca ar fi mai bine cu un vers altfel, chiar o strofa si, de ce nu, toata cantarea. Alunga acel gand, lasa cantarea cum a fost scrisa. Ma refer in special la cantarile scrise de oameni precum: Nicolae Moldoveanu, Traian Dorz, Costache Ioanid s.a. care sunt ciopartite grav de unii. Doar cei care studiaza in profunzime scrierile acestea cunosc valoarea lor si importanta fiecarui cuvant la locul lui. Desigur, nu sunt Scriptura, canon, dar nici fituicile nimanui.

3. Traducerea cantarilor. Hm… aici as avea mai multe de spus. Se „traduc” cantari despre care se spune mai apoi ca e compozitie proprie (plagiat, de fapt). „Publicul-fan” tine partea idolului lor, clar. Apoi, se traduc cantari fara aprobarea autorilor si se folosesc. Asta nu ar fi atat de grav, cat faptul ca se traduc gresit, atat din punctul de vedere al continutului cat si gramatical. Fiindca, cei care traduc, poate ca sunt sinceri, dar nu sunt nici prea buni cunoscatori ai Scripturilor, nu au nici experienta de viata si nici scoala nu prea au. Nu ar fi o problema daca (pentru o vreme) ar canta pentru ei, in camera lor… In randul populatiei agramate, acestea devin hituri. Si, na, mai schimba hitul daca poti, ca el a devenit in fel de canon popular pentru care unii si-ar da viata (dar numai dupa un joc pe smartfon)…

4. Un lucru greu de inteles este acela ca Biserica NU este scena unde incercam ceea ce am mai vazut pe youtube, la televizor sau in „cercul vostru stramt”. Ceea ce ar fi trebuit sa fie un loc de inaltare a individului, de cultivare, de aprofundare in cunoastere si contemplare la Dumnezeu NU trebuie lasat sa ajunga sala de spectacole a unor tristi clovni, dar care zambesc mimat (fiindca, ei, oricum, nu-s ipocriti… din principiu), ai incompetentei bunului gust in muzica.

5. Uneori, mi se pare ca mai lipseste ca cei care canta sa poarte si cate un tricou cu poza lor si, pe fundalul versurilor afisate pe videoproiector sa fie… da, poza lor. Si nu ma refer aici la… monotonie si lipsa de inspiratie.

6. Suntem prinsi de ceea ce am vazut la altii, in special in filme, nu in mod direct. Cu atat mai putin am inteles. Se copiaza forma si afisul. Restul nu, fiindca e prea greu de inteles. Personal, consider ca este important ca cei care canta in mod regulat intr-o Biserica trebuie sa aiba printre ei si oameni in varsta, cu experienta si maturitate spirituala.

7. Sunt ferm si deschis impotriva notiunii si ideii de „grup de inchinare”. Si, de aici, nu sunt de acord cu expresiile si semnificatia lor: „a conduce Biserica in inchinare”, „a intra in prezenta Domnului… acum” et c. Daca grupul de inchinare conduce Biserica, cine conduce grupul de inchinare, ce conduce? Totul, nu? Si Dumnezeu? Oricum, daca ar fi sa vorbim despre cele de pe pamant, nu „liderii” au fost lasati sa „conduca” Biserica, ci alt gen de oameni, duhovnicesti, dar nu vreau sa intru in detalii. In spate, pentru cine vrea sa inteleaga, toate acestea fac parte dintr-o directie data prin miscarea carismatica (si nu doar) de inlocuire a conducerii Bisericii fara a da jos conducatorii ei de drept. Sunt ferm convins ca cei mai multi nu fac asta din acest motiv. Nici nu ma gandeam ca ar face-o. Problema este nu la nivel de forma, nu la nivel de caz particular, ci cu realitatea lucrurilor.

8. Ideea ca cei care canta „bine” (formal, adica vocal) ar trebui sa cante si ceilalti sa asculte este o prostie. La fel este si ideea ca ar trebui ca cei care nu prea stiu sa cante sa cante mai incet. O asemenea abordare arata clar lipsa de intelegere cu privire la ceea ce inseamna, biblic si istoric, cantarea in Biserica, sau a Bisericii.

9. Argumentele de genul celui ca „poate tie nu-ti place, nu e genul tau” fac parte din categoria argumentelor care se ofera din lipsa de argument si care sunt aruncate doar ca sa zici ceva si sa nu pari ca nu ai un raspuns intr-o discutie care ar fi putut ajunge undeva. Din fericire, Biserica nu este partid politic sau alt gen de asociatie. In Biserica, cantarile trebuie compuse, cantate, abordate, alese, in „gandul” lui Cristos, nu dupa placerile noastre. E adevarat, suntem oameni, cantam ce ne place. Dar, la fel de adevarat este ca Dumnezeu exista si oameni duhovnicesti pot exista si ei pot intelege cum este o cantare spirituala. Ca unii nu pot, nu inseamna ca toti nu pot.

10. Una este sa stii sa canti, alta este sa intelegi cantarea duhovniceasca si rostul ei biblic si istoric. A nu se confunda.

11. Avem, mai nou, in Biserici: trupe, formatii, echipe…

12. Cantatul atinge oarecum, in VT, familia levitilor. Totusi, prezentarea celor care canta ca „leviti” mi se pare exagerata si periculoasa.

13. Ar mai fi… ghinion…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s