Acasă » Citate carti » Omul fara chip. Instrainarea ethosului crestin[1]

Omul fara chip. Instrainarea ethosului crestin[1]

Am selectat urmatoarele citate in timpul lecturii cartii „Omul fara chip. Instrainarea thosului crestin” scrisa de Pr. Filotheos Faros si publicata la Editura Sophia.

„Insa, pentru ca teologia sa-si asume firea umana, trebuie sa se apropie de ea si sa o cunoasca, iar firea umana nu e inchisa in salile de studiu si nu asteapta sa fie acoperita de praf prin biblioteci. Gasim firea umana intr-o familie aflata in confuzie, in dezorientarea adolescentului, in individul disperat aflat la varsta a doua, in batranul adus in starea de inutilitate si ostracizat, in casele de toleranta si in cele in care se consuma droguri sau in saloanele mondene. Acestor oameni si in aceste spatii este necesar ca teologia sa arate cum functioneaza perihoreza reciproca si coparticiparea; altfel, in ciuda terminologiei ei ortodoxe, existential ramane nestoriana.” (pag. 43-44)

„Orice cuvinte am folosi pentru a descrie iubirea, o vom avea subminata decisiv, intrucat o prezentam ca discurs, iar nu ca degustare a vietii. De aceea, oricat de frumoase au fost cuvintele rostite deseori de-a lungul ultimilor ani – si intr-adevar de cele mai multe ori au fost foarte frumoase – ele au inceput sa-si piarda intr-un mod primejdios puterile si in scurta vreme vor provoca numai plictis, daca nu cumva il provoaca deja.” (pag. 44)

„In opinia mea, astazi problema este daca vom gasi curajul sa recunoastem ca propovaduirea cuvantului lui Dumnezeu nu poate sa fie despartita de realizarea lui in plan pastoral. Si va fi cel putin un fapt deplorabil daca vom descoperi astazi ca solutie psihologia, precum si cele legate de ea, care nu constituie decat incercarea ratata a lumii apusene de a infrunta separatia dintre gandire si viata pe care scolastica a creat-o.” (pag. 44-45)

„Opinia Sfantului Ioan Scararul, care spune ca la unii cuvantul depaseste fapta, iar la altii fapta cuvantul, este foarte inteleapta si decisiva, insa aici nu este vorba despre aceasta, ci este vorba despre nasterea unui climat in care pare sa domneasca conceptia conform careia teologia exista pentru a fi intelectualizata (teoretizata) si ca viata bisericeasca poate exista fara nicio legatura cu teologia” (pag. 45)

„Astazi insa aproape nimeni nu mai crede in nimic si nici nu isi pune nadejdea in ceva. Nu crede nici in ideologiile teologice, care infloreau si impresionau acum zece sau douazeci de ani, si nu crede nici in acestea de acum, pentru ca le-a ascultat si a fost impresionat de ele si a incercat sa le afle, dar nu le-a gasit nicaieri. A auzit ca Biserica este Imparatia lui Dumnezeu, unde oricine isi afla implinirea, gasind dragoste, fratietate si unitate, dar ceea ce a vazut ii pare a fi doar spatiile unor slujbe impersonale, unde nimeni nu cunoaste pe nimeni si numanui nu-i pasa de celalalt.” (pag. 46)

„Starea vietii bisericesti a unei epoci este cel mai sigur si cel mai autentic mod de a afla valoarea teologiei ei. Iar o importanta unitate de masura o reprezinta starea lumii. Pentru ca, asa cum foarte expresiv spune Sfantul Ioan Gura de Aur: ‘Nimeni nu ar fi elin (pagan) daca noi am fi crestini cum trebuie; daca am pazi porunca lui Hristos, chiar si atunci cand suntem nedreptatiti, chiar daca suferim din cauza avaritiei altora, daca, fiind vatamati, am binecuvanta, daca, rau suferind, am face bine, daca, in ciuda acelora, toate acestea s-ar intampla, nimeni nu ar fi o asa fiara, incat sa nu se lase inraurit prin mijlocirea evlaviei.’ Insa duhul lui Hristos lipseste aproape cu totul din lumea crestina contemporana, iar Biserica este aproape in intregime in afara lumii sau in totalitate asimilata lumii. In realitate, Biserica este astazi aproape in intregime invizibila. Daca Biserica este unitate, fratietate, iubire, comunitate, atunci Biserica pare inexistenta. Inlauntrul Bisericii locuieste Duhul Sfant, si harismele Sale, care sunt dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, cinstea, bunatatea, credinta, blandetea, cumpatarea, sunt manifestate.

In spatiile in care cineva ar astepta sa vada Biserica si harismele Duhului Sfant, vede subminare reciproca, blamare reciproca, refuzul reciproc, cancanul ieftin, prejudecati, razboi murdar, afaceri, perversitate si tinerea de minte a raului, alaturi de demonstratii de pace de prost gust, de indelunga rabdare si blandete, zambete false, interes artificial pentru om, frumoase discursuri conventionale, inselatoare aluzii cu privire la o vindecare imediata de toate relele, care conving pe cei imaturi si plebea aflata in cautarea de vrajitori si facatori de minuni, insa nu pentru multa vreme.” (pag. 48-49)

„Totusi Biserica pare astazi fie in intregime in afara lumii, fie in intregime identificata si asimilata lumii. Astazi Biserica este in lumea ei.” (pag. 49)

„In general, tinta principala a presei bisericesti este proiectarea unor fapte de vitrina, care sunt planuite si infaptuite ca atare si care, in plus, se constituie ca o jalnica adaptare a comunistei ideologii lumesti de tip activist, falita de multa vreme.” (pag. 51)

„Cultul bisericesti tinde sa revina la anteriorul cult al preotului pagan, care nu era nici parinte, nici dascal, ci oficiant, si sa dobandeasca inevitabil elemente magice.

Intre timp, in Apus, teologia a fost rationalizata deplin. ‘Teologii’ nu mai sunt nici Parinti, nici dascali, ci cugetatori. Altfel spus teologia lor este produsul cugetarii de laborator si cercetarii bibliografice.” (pag. 53)

„Daca unii tineri se indreapta catre facultatile de teologie, se intampla pentru ca aceste facultati au posibilitatea de a conferi o diploma, cu ajutorul careia isi pot asigura o sinecura de la buget. Capatuirea, nu profesionala, ci economica, este mobilul acelora care se indreapta catre facultatile de teologie.” (pag. 54)

 

9 gânduri despre „Omul fara chip. Instrainarea ethosului crestin[1]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s