Acasă »

Cum se pronunță numele lui Dumnezeu? „Yahweh” sau „Iehova”? Notă la Exod 6:2

De citit:

Vaisamar

Am promis că revin cu o scurtă notă despre numele lui Dumnezeu.

În Exod 6:2 citim „Eu sunt Domnul”, adică în ebraică ’ănî YHWH.

E prima oară când Dumnezeu se prezintă astfel în această carte.

Cele patru litere pe care le-am transcris YHWH (Tetragramatonul sau Tetragrama) au fost scrise dintotdeauna fără vocalizare, ele fiind pronunțate prin convenție (qere perpetuum) „Adonai”.

Indicii despre această practică se întâlnesc în manuscrisele de la Qumran. De ex., în anumite versete din 1QIsaa în locul tetragramatonului pe care îl întâlnim în TM, găsim אדוני (3:17) și viceversa (7:14).

Postez mai jos textul ebraic din Is. 3:17 (1QIsaa), mai întâi transcris și apoi ca imagine din manuscris.

Isebraic

1QIsaa Secțiune din „Sulul cărții Isaia” (1QIsaa), expus la Muzeul Cărții din Ierusalim. Sursă: http://dss.collections.imj.org.il/isaiah#3:17

Câteva observații preliminare:

(1) Între cuvinte există spații. Manuscrisele ebraice se deosebesc de cele grecești (ale NT) prin faptul că au…

Vezi articol original 420 de cuvinte mai mult

4 gânduri despre „Cum se pronunță numele lui Dumnezeu? „Yahweh” sau „Iehova”? Notă la Exod 6:2

    • Nu am apucat sa-l vad. Nici eu nu am o parere buna despre aceasta conferinta si in special despre ideea ca Biserica ar trebui sa invete sa conduca dupa principii care functioneaza in lume. Am scris despre asta (adica, impotriva).

      Dar, de aici si pana la a pune biserici intregi in spatele unor delatori ai credintei (prin descrierea lor, nu stiu in realitate ce oameni sunt) sau a pune oameni cu numele despre care eu stiu ca sunt impotriva unor astfel de invataturi si au platit scump pentru asta e cale lunga, lunga…

      Am incercat sa comunic, am primit raspuns ca Internetul are dovezi absolute, ca nu conteaza cine sunt eu si ce zic eu. Pai ce apologetica-i asta? Talibanism? Omoram cu vorba pe toata lumea de dragul dreptatii? Ce dreptate fariseica-i asta?

Lasă un răspuns

