Acasă »

BigImpact, Summitul Global de Conducere si problema ereziei (2)

Am cautat pe Internet reactii legate de Summitul global de conducere, in Romania. In urma cautarii, vreau sa pun urmatorul articol cu link, spre a fi citit:

Summitul global de conducere – un pericol pentru biserici si liderii crestini, de Emi Zarnescu

Plecand de la articolul cu pricina, in care am regasit si punctul meu de vedere (pe care il voi mentiona explicit mai jos), voi continua abordarea unor probleme incepute in acest articol.

Cred ca problema fundamentala despre care vorbim este daca Biserica are nevoie in sens practic de principiile si valorile pe care le poate produce lumea sau poate genera un alt fel de valori si principii (care se pot suprapune la un anumit nivel, in special prin „proiectie”)?

Ne referim, asadar, la ideea de gandire „duhovniceasca” si, respectiv, „lumeasca”. Sensul de „lumesc” este unul negativ prin implicatie, in traditia bisericeasca. Este asa nu fiindca Lumea nu se poate gandi la ceva bun, ci doar la ceva rau, ci fiindca Dumnezeu a capacitat oamenii nascuti din nou, regenerati, mantuiti prin credinta in Cristos, care s-au pocait de pacatele lor si au primit harul lui Dumnezeu intru mantuire (s.a.m.d.) sa vada realitatea in ansamblul ei.

Apostolul Pavel explica pe larg diferenta aceasta in 1 Corinteni, primele capitole. De asemenea, in prima parte din Romani 8 se aduce in discutie implicatia trairii in contextul fiecarei dintre aceste tipuri de gandire. Exista, asadar, o discrepanta fundamentala, de valoare, intre „gandirea lumeasca” si „gandirea duhovniceasca”.

In Biserica, ca lucrurile sa functioneze asa cum le-a randuit Dumnezeu, trebuie sa se „mearga” pe o gandire duhovniceasca, iesita din comun, adica nu in tonul lumii si nu dupa capacitatea de intelegere a lucrurilor, fie ele si intelepte, a lumii.

Aici vad eu problema fundamentala cand vorbim despre Summitul global de conducere. Aceeasi problema este mentionata si in articolul la care am facut referire mai sus, avand ca rezolutie anume ca umblarea cu Dumnezeu a unui om il potenteaza pe acesta sa aiba o gandire duhovniceasca. El gandeste lucrurile cu o intelepciune „care vine de sus” la nivel practic (adica, nu cum ar trebui sa vina intelepciunea, biblic, ci cum chiar vine in viata acelui om, biblic si practic).

Poate ca Big Impact (si e doar sugestia mea) ar ajuta mult mai mult Bisericile din Romania (daca acesta este, intr-adevar, scopul lor) daca ar aduce vorbitori care sa ne spuna despre impactul rugaciunii, postului, suferintei, ascultarii, umblarii cu Dumnezeu in viata de zi cu zi. Poate ca nu e popular, dar e, cu siguranta, de o valoare duhovniceasca net superioara oricarei experiente din lumea aceasta.

In speta, dincolo de Big Impact si alte organizatii, discutia se rezuma la Biserica. Si, in acest context, Bisericile trebuie sa caute si sa promoveze in dreptul lor acele valori care se nasc din sfaturile si invataturile acelor oameni care umbla cu Dumnezeu. Numai ca, prieteni, umblarea cu Dumnezeu poate sa fie intr-o biruinta imediata sau intr-o prigoana evidenta.

Evrei 11 ne demonstreaza ca oameni ai credintei au fost si cei care „au astupat gurile leilor” si cei care „au fost taiati in doua cu fierastraul”. Valoarea de om duhovnicesc nu e data de succes sau prigoana, ci de Dumnezeu. Impactul e prezenta lui Dumnezeu, nu ce face sau nu face cineva.

Nu putem promova in Biserici modelele lumii, chiar daca multi dintre cei din Biserici si le aleg ca modele. Si se vede aceasta in imbracaminte, freza, stil, atitudine, preferinte muzicale s.a.m.d. E o „lume complexa” despre care vorbim aici… Totusi, modelul lumii, daca este preluat de biserici, bagatelizeaza modelul cristis si anuleaza prin indiferenta puterea transformatoare a Duhului Sfant.

Spiritualitatea Bisericii trebuie sa vina din Cristos si din „unirea” cu Cristos. De aici, puterea Bisericii. Una transformatoare. Din pacate, multi dintre liderii de moment, promovati astazi, ajung in depresie, in divort, in curvie, in tot felul de stari nefericite. Sfarsitul lor de vietuire nu ne poate indemna sa le urmam credinta. Inseamna ca modelul lor nu e unul bun! De aceea, nu trebuie urmat, chiar daca pare popular la un moment dat.

Ceea ce ma deranjeaza pe mine, insa, mai mult decat faptul ca e organizata conferinta despre care vorbim si ca e acceptata oarecum, este lipsa variante. Nu cred ca Bisericile, ca reactie, ar trebui sa dea o lectie si sa organizeze ele o conferinta cum se cuvine. Cred ca Bisericile SUNT DATOARE sa faca asta, chiar daca nu ar fi existat aceasta conferinta in genul ei.

Adica, de ce nu se organizeaza, fratilor, conferinte mari si importante, prin care sa fie adusi vorbitori de calibru spiritual, care sa fi avut o viata de umblare cu Dumnezeu pe placul nostru? Critica, critica, dar noi de ce nu facem nimic? Asta, pe scurt. Cine e atat de lipsit de intelepciune sa creada ca se va scuza inaintea lui Dumnezeu ca nu a facut nimic in privinta asta prin faptul ca a crititcat ce faceau altii? Ce spun eu nu e ca e bun sau rau ce fac altii, ci ca e o lipsa de actiune din partea celor care spun despre ei insisi ca sunt „buni”. Sau, suntem toti apologeti, nu mai e nimeni „lucrator”?

Lucrarea de apologetica este consecinta unei interactiuni. Ea nu exista prin sine, este o urmare. Cand doua lumi diferite se intalnesc, una o ataca pe alta, cealalta se apara, in cazul nostru. Crestinismul nu are valente de „atac” decat sub aspect misionar, bine definit (non-violent) si nu are valente de „aparare” decat in urma unui atac atunci cand acesta este pe nedrept. Imi pare rau, dar inchizitia a fost o eroare pe care nu o putem trece cu vederea, in care ar fi bine ca cei care se numesc crestini sa nu mai cada vreodata, indiferent de ce confesiune sunt.

Invatatura in Biserica trebuie sa fie una biblica, nascuta din Scriptura si intarita prin viata invatatorului ei, indiferent cine este acesta. Iacov ne indeamna sa nu fim multi invatatori, noi, cei dintre „frati”. Exista o invatatura dreapta, sanatoasa, din care vin toate valorile Bisericii (credinta, dragostea, nadejdea, mantuirea s.a.m.d.). Cand aceasta este alterata, avem o problema. In acest sens, nu putem sa fim de acord ca invatatura pe care o primim sa fie una nascuta in relativismul contemporaneitatii. Avem pretentia ca in Biserica sa existe invatatura sanatoasa, biblica si ca invatatorii ei sa fie oameni ai lui Dumnezeu.

Eu nu leg participarea la Summit de o sentinta vesnica de caterisire. In final, omul alege unde sa mearga si poate sa dea ascultare la multe lucruri, nu inseamna ca le ia pe toate. Valoarea unui om are in vedere si capacitatea lui de a discerne. Nu trebuie sa fim nici absurzi si abrupti. Dar, trebuie sa avem pretentia ca cei care dau directie Bisericilor sa fie oameni ai rugaciunii, ai Cuvantului, ai experientelor cu Dumnezeu (si ma refer aici nu ca au fost vindecati de nu stiu ce boala, cum a acaparat definitia experientei cu Dumnezeu vocea neo-carismatica, ci ca au trecut prin testarile lui Dumnezeu, care nu sunt deloc putine).

3 gânduri despre „BigImpact, Summitul Global de Conducere si problema ereziei (2)

  1. Acu’ daca tot vad ca ma onorezi cu permisiunea de a comenta, trebuie macar sa recuperez terenul, nu?🙂 Glumesc, poti fi linistit, sunt un cetatean civilizat.
    Tot ce inteleg eu din articolul tau (la celalalt am comentat deja) de aici este ca, dupa tine, rezolvarea situatiei cu Summitul este ca pastorii evanghelici sau bisericile evanghelice sa faca o contra-conferinta, sau un anti-Summit. Dar nu asta e problema de baza, in opinia mea.

    Problema de baza e ca pastorii si episcopii/prezbiterii nu fac munca de apologeti. Biserica nu e aparata de erezii de conferinte sau anti-Summituri, nici macar interventiile astea pe internet, dupa cum vezi, n-au prea mare efect (decat sa zicem, sa oftice pe unii – sic sau sa faca pe altii sa isi intre in fire). Asa ca nadejdea e la pastori si prezbiteri…Eclesiologia, Sandu, eclesiologia.

  2. Pingback: Evanghelici în Top 100 WP (18.01.2015) | Romania Evanghelica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s