Acasă » Crestinism » Drumul spre Ierusalim. Cele doua acceptiuni. Marcu 11

Drumul spre Ierusalim. Cele doua acceptiuni. Marcu 11

Când s-au apropiat de Ierusalim și au ajuns la Betfaghe și Betania, lângă Muntele Măslinilor, Isus i-a trimis pe doi dintre ucenicii Săi în sat,
spunându-le: „Duceți-vă în satul dinaintea voastră și imediat ce intrați în el, veți găsi legat un măgăruș pe care nu a încălecat încă nici un om. Dezlegați-l și aduceți-l!
Dacă vă va zice cineva: «De ce faceți aceasta?», să-i spuneți: «Domnul are nevoie de el. Și imediat îl va trimite înapoi aici.»“
Ei s-au dus, au găsit măgărușul legat lângă ușă, afară în stradă, și l-au dezlegat.
Cei care stăteau acolo i-au întrebat: „Ce faceți de dezlegați măgărușul?“
Ei le-au zis așa cum le spusese Isus și aceștia i-au lăsat să plece.
Marcu 11: 1 – 6, NTR

Harta – Betania, Ierusalim, Muntele Maslinilor

„Cand s-au apropiat de Ierusalim” este o exprimare care relateaza istoria, in cronologia ei, dar si drumul Mantuitorului, in ultima Sa calatorie catre acest oras. Aceasta ultima calatorie spre Ierusalim este semnificativa.
In timpul lucrarii Sale pe pamant, Domnul Isus, chiar in mijlocul unor evenimente deosebite, precum inmultirea painilor si a pestilor si hranirea multimilor, in timp ce oamenii se strangea multi la El si in timp ce ucenicii Lui experimentau momente deosebite alaturi de Invatatorul, Domnul Isus, „intr-una din zile”, dupa cum se exprima Matei, initiaza o discutie importanta:
Într-o zi, în timp ce se ruga singur deoparte, cu El fiind doar ucenicii, Isus i-a întrebat: – Cine zic mulțimile că sunt Eu?
Ei au răspuns: – Unii zic că ești Ioan Botezătorul, alții zic că ești Ilie, iar alții zic că un profet dintre cei din vechime a înviat.
– Dar voi cine ziceți că sunt Eu? i-a mai întrebat El. Petru a răspuns: – Cristosul lui Dumnezeu!
Luca 9: 18 – 20
In acest moment, cand Petru, prin Tatal, L-a recunoscut, Domnul Isus le vorbeste ucenicilor despre ceva ce era pentru ei ciudat si de neinteles, tulburator:
Însă Isus i-a avertizat și le-a poruncit să nu spună nimănui acest lucru,
zicând: – Fiul Omului trebuie să sufere mult și să fie respins de către bătrâni, de către conducătorii preoților și de către cărturari, să fie omorât, iar a treia zi să fie înviat.
Luca 9: 21, 22

Matei face o mentiune importanta. El ne arata ca, in planul lui Dumnezeu in viata lui Cristos, momentul acesta a punctat inceputul unor invataturi specifice si speciale pe care le-a dat Domnul Isus ucenicilor Sai. Matei foloseste expresia: „de atunci incolo”:

De atunci încolo, Isus a început să le spună ucenicilor că El trebuie să meargă la Ierusalim și să sufere mult din partea bătrânilor, din partea conducătorilor preoților și din partea cărturarilor, să fie omorât, iar a treia zi să fie înviat.

Matei 16: 21

Petru Il mustra, luandu-L deoparte, ca si cum se gandea sa-I faca o observatie pe care altii sa n-o vada, sa-L ajute pe Invatatorul sau sa inteleaga mai bine despre ce e vorba cu viata aceasta si ce ar trebui sa faca ei – „Sa te fereasca Dumnezeu!”, ii zice Petru. Dar Mantuitorul ii spune ceva ce este semnificativ in intelegerea intrarii lui Cristos in Ierusalim, inainte de patimile Sale, dar si pentru intelegerea planului lui Dumnezeu de mantuire:

Dar Isus S-a întors și i-a zis lui Petru: – Înapoia Mea, Satan! Tu ești o piatră de poticnire pentru Mine, căci tu nu te gândești la lucrurile lui Dumnezeu, ci la lucrurile oamenilor!
Atunci Isus le-a zis ucenicilor Săi: – Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să Mă urmeze!
Căci oricine vrea să-și salveze viața o va pierde, dar cel ce-și pierde viața pentru Mine o va găsi.
Și la ce i-ar folosi unui om să câștige întreaga lume, dacă și-ar pierde sufletul? Sau ce va da un om în schimbul sufletului său?
Căci Fiul Omului urmează să vină în slava Tatălui Său, împreună cu îngerii Lui, și atunci El va răsplăti fiecăruia după faptele lui.
Matei 16: 23 – 27

Cuvintele: „… caci tu nu te gandesti la lucrurile lui Dumnezeu, ci la lucrurile oamenilor” este semnificativa. Oamenii aveau ei un plan al lor. Dumnezeu gandea altfel. Petru, cand ia cuvantul aici, gandeste fireste, nu dupa „lucrurile lui Dumnezeu”.

Petru reuseste performanta sa-si mustre Invatatorul pentru ca Acesta a inceput sa le vorbeasca despre suferinte, durere, prigonire…

Omeneste, Cristos, Dumnezeul, Mesia, trebuie sa fie slavit si inaltat. Insa, in gandirea lui Dumnezeu, Cristos trebuia sa ajunga la slava (invierea din morti, inaltarea la dreapta Tatalui) pe la… cruce.

Asadar, venise vremea cand Cristos trebuia sa plece spre Ierusalim, pentru ca avea sa se implineasca scopul vietii Sale – patimile si moartea Sa, urmate de invierea din morti. In acestea, Cristos a dobandit o mantuire vesnica, o iertare corecta pentru oameni, o eliberare de pacate. Si, Cristos le spune ucenicilor, clar, ca, daca vrea sa vina cineva dupa El – fiindca El se duce pe drumul acesta -, trebuie sa-si ia crucea si sa-L urmeze! Caci, daca cineva vrea sa-si scape viata, daca cineva crede ca poate sa ajunga la slava vesnica fara suferinta, fara cruce, in planul lui Dumnezeu, se inseala si-si va pierde viata. Dar, daca cineva intelege chemarea lui Cristos de a-L urma, daca-si ia crucea si daca-L urmeaza pe drumul acesta, atunci Cristos, cand va veni in slava Sa, la sfarsitul vremurilor, ii va da viata ucenicului aceluia.

Drumul spre Ierusalim, aceasta ultima calatorie a Domnului, devine, asadar, mai mult decat o calatorie prin spatiu-timp. Este o calatorie semnificativa si definitorie in ce priveste viata crestina! Crestinul, adica ucenicul, trebuie sa faca aceasta calatorie spre Ierusalim ca atare, spiritual vorbind.

In versetul 28, aratand Cristos ca sunt unii „care nu vor gusta moartea inainte de a-L vedea pe Fiul Omului venind in Imparatia Sa”, El arata, pe langa alte lucruri importante la care nu ne vom opri acum, ca nu felul suferintei si al mortii este cel pe care-l vor experimenta crestinii, caci Ioan, de exemplu, nu a trecut prin martiriu, dar a fost marturisitor.

Calea noastra trece prin Ierusalimul suferintelor. Ierusalimul din Israel

Luca relateaza urmatoarea intamplare:

Când s-a apropiat vremea în care avea să fie luat la cer, Și-a îndreptat hotărât fața să meargă la Ierusalim.
A trimis înaintea Lui niște mesageri, care s-au dus și au intrat într-un sat al samaritenilor, ca să facă pregătirile pentru El.
Dar aceștia nu L-au primit, pentru că fața Sa se îndrepta spre Ierusalim.
Luca 9: 51 – 53

Revin, pentru a sublinia esenta mesajului Evangheliei si din acest pasaj.

Cristos a inteles ca este timpul. Se apropia vremea in care avea sa fie luat la cer. Sfarsitul lucrarii Sale pe pamant era aproape, dar lucrarea Sa nu era nici pe departe realizata. Ce era mai greu urma. Dar, in partasie cu Dumnezeu, Fiul stia ca se apropie acea vreme. Intelegand aceasta, este plin de semnificatie ce spune Luca: „Si-a indreptat hotarat fata sa mearga la Ierusalim”.

Dupa cum am vazut, Cristos stia prea bine ce-L astepta la Ierusalim… Avea sa fie repudiat de batrani, de invatati, de oamenii religiosi reprezentativi… Inteleptii Il vor da la moarte. Invatatii in ale Scripturilor nu-L vor recunoaste… Va fi dat la moarte… Apropiindu-ne de rugaciunea Domnului din gradina Gratsimani, putem intelege mai bine „paharul”…

Dar, cand Cristos a inteles ca se apropie vremea, „si-a indreptat hotarat fata sa mearga la Ierusalim”! Aceasta era voia Tatalui. Pentru aceasta s-a nascut si a venit in lume! A fost dorinta Lui din vesnicie! A venit vremea, Cristos a fost hotarat in a pleca spre Ierusalim.

Luca descrie cum a trimis niste mesageri inaintea Lui, intr-un sat al samaritenilor, ca sa caute gazduire. Dar, nu au fost primiti. Explicatia data este esentiala: „pentru ca fata Sa se indrepta spre Ierusalim”!

Asadar, invatam de aici ca planul lui Dumnezeu este cel care interpreteaza circumstantele, nu circumstantele sunt cele care determina planul lui Dumnezeu! Totusi, circumstantele arata planul lui Dumnezeu, dar este nevoie de cunoasterea lui in prealabil, pentru a interpreta circumstantele corect. Hotararea lui Cristos era foarte puternica.

Am inceput cu pasajul din Marcu 11, unde Cristos, ca si aici, trimite doi oameni dupa un magarus. Acolo, Cristos, ajunsese langa Ierusalim, calatoria era spre sfarsit. In acel caz relatat de Marcu, oamenii aceia ii lasa sa ia magarusul. Pentru Domnul avea trebuinta de el. Dar nu i-a trimis Cristos pe oamenii aceia sa caute gazduire in acel sat? Nu El i-a trimis? Ba da!

S-ar putea ca in viata (si e sigur asta, doar cand-ul nu-l stim) sa trecem prin suferinta si incercare, prin prigonire si refuz. Dar, daca suntem in voia Domnului, in planul Sau, atunci acestea le vom primi cu bucurie si hotarare. Drumul nostru este spre cer, dar drumul acesta TREBUIE SA TREACA PE LA CRUCE!

Se apropiau de Ierusalim, iar Marcu relateaza:

Ei erau pe drum și se îndreptau spre Ierusalim. Isus mergea înaintea lor. Ucenicii erau neliniștiți, iar cei care-L urmau erau speriați. Isus i-a luat din nou deoparte pe cei doisprezece și a început să le vorbească despre ce urma să I se întâmple:
„Iată că ne suim spre Ierusalim și Fiul Omului va fi dat pe mâna conducătorilor preoților și a cărturarilor. Ei Îl vor condamna la moarte și-L vor da pe mâna neamurilor,
care Îl vor batjocori, Îl vor scuipa, Îl vor biciui și-L vor omorî. Dar după trei zile va învia.“
Marcu 10: 32 – 34

Ei, erau, asadar, pe drum. Se indreptau spre Ierusalim. Aceasta se intampla dupa ceva vreme dupa momentul in care Petru L-a recunoscut ca Mesia. Au plecat spre Ierusalim, erau spre drumul spre Ierusalim. In Marcu 11, pasaj cu care am inceput, au ajuns langa Ierusalim si aveau sa intre in cetate. Au plecat, deci, si au ajuns.

Ucenicii erau tot mai nelinistiti, cei care veneau dupa el erau tot mai speriati. Dar, semnificativ, textul spune: „Isus mergea inaintea lor.”. El avea sa sufere, nu ei. Ei ar fi ales alta cale, dar El era inainte, la fel de hotarat si acum, dupa multe zile. Ajungeau la Ierusalim, Cristos mergea in fata lor. Ei Il urmau. Asa trebuie sa arate viata crestina, prieteni!

Cristos a mers spre Ierusalimul din Israel, Ierusalimul pamantesc, unde avea sa sufere. Calea Ierusalimului pamantesc inseamna suferinta si prigoana. Cristos a mers pe calea aceasta. Adevaratii Lui ucenici vor merge dupa El!

Concluzia evidenta este ca mesajul asa-numitei evanghelii a prosperitatii este unui firesc si care nu are de-a face cu „lucrurile lui Dumnezeu”. Nu e adevarat ca ucenicii nu trebuie sa sufere, nu trebuie sa fie saraci, nu trebuie sa nu aiba boli! Nu e adevarat ca ei vor avea o viata de succes si acceptare din partea lumii! Aceasta NU este Evanghelia lui Dumnezeu! Noi, crestinii, trebuie sa suferim. Aceasta este calea. Trebuie sa trecem prin Ierusalimul pamantesc, adica prin suferinta si prigoana, sa fim oameni „ai crucii”. Dar, dupa cruce, vine slava!

Calea noastra este spre Ierusalimul ceresc! Cristos este inaintea noastra!

El S-a dus sa ne pregateasca un loc. Ca acolo unde e El sa fim si noi. El a inviat din morti, parga celor adormiti!

Daca, la inceput de drum, nu l-au primit in gazduire, fiindca se indrepta spre Ierusalim, nu era timp de odihna, acum, ajungand la Ierusalim, oamenii care erau responsabili de magarusul acela, i-au lasat pe ucenici sa il ia. Scriptura zice: „… i-au lasat sa plece”. Pe acest magarus avea sa intre Cristos in Ierusalim. Si au fost strigate de bucurie, au fost haine aruncate pe jos, ramuri de finic, copii strigand „Osana!”.

Va veni o zi ca aceasta, dar fara patimi si suferinta care s-o urmeze! Va veni o zi cand Cristos va intra in slava in Ierusalimul ceresc! Acolo ne asteapta El! Acolo mergem noi! Acolo, spre slava ne indreptam!

Acum, da, suferim. Acum, da, crestinii asteapta la morga, in Nairobi, sa ia acasa trupurile tinerilor lui Cristos care si-au dat viata pentru El! Mucenicii Africii! Dar, prieteni, vine o zi… o zi mare, a Dumnezeului nostru, o zi mare si infricosata pentru toate natiunile pamantului! Cristos merge inainte, sa-L urmam. Sa nu ne departam de El, sa Il urmam indeaproape, sa fim hotarati, luandu-ne crucea in fiecare zi! Ne apropiem. Pentru sfinti, nu moartea se apropie, ci ziua aceea mare si binecuvantata a reintalnirii cu Cristos!

Cu Dumnezeu!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s