Acasă » Viata Crestina » Evenimentul „Believe 2015” – Cluj

Evenimentul „Believe 2015” – Cluj

Cateva cuvinte despre evenimentul organizat de Bisericile evanghelice din Cluj, Believe 2015, din punct de vedere personal, ca participant.

In primul rand, am participat doar la cele doua intalniri programate pentru ziua de Duminica, respectiv sesiunile III si IV. Alegerea mea a fost una bazata pe anumite principii personale. Am fost doar Duminica nu fiindca nu am putut ajunge si Sambata. Fiindca am vrut sa merg doar Duminica.

In al doilea rand, evenimentul a fost organizat de biserici din Cluj, adica nu din zona unde locuiesc eu si unde merg eu la biserica. Nu am participat la organizare si nici nu stiu cum s-a pus problema. Prin urmare, nu stiu aceste aspecte si probabil ca organizatorii stiu mai bine ceea ce au urmarit si ceea ce a iesit pana la urma. Evaluarea lor le apartine, eu scriu ca unul care e din afara, cum ar veni.

1. Organizarea buna.

Fara sa am vreun interes sa ii laud, mi-a placut organizarea. O spun ca unul care a participat la conferinte in mai multe randuri, inclusiv in alte tari si inclusiv intr-un numar de doua ori mai mare. De asemenea, organizez anumite evenimente si stiu ce presupune a organiza. Cu cat evenimentul e mai complex si mai mare, cu atat e mai mult de organizat, mai greu si e nevoie de mai multi implicati. Cu cat totul pare mai normal, cu atat organizare e mai buna. Organizare nu e cand ies in evidenta organizatorii, ci cand evenimentul organizat pare natural. In spate e o multime implicate, timp de organizare, multa munca. Asa am simtit evenimentul si vreau sa le multumesc tuturor celor implicati pentru acest efort. Muti nu-l vor putea cuantifica in mod evident, dar slujirea lor nu a fost in zadar, sunt sigur.

A fost o buna alegere sa fie locuri si bilete. Pana sa ajungi la locul avut, mai multi voluntari te intrebau daca totul e in regula, daca ai nevoie de ceva, daca vrei sa te ajute sa-ti gasesti locul. Frumos. Nu ma intereseaza deloc sa fiu bagat in seama, nu sunt genul. A fost, insa, frumos ceea ce-au facut.

Mi-a placut, de asemenea, faptul ca a existat un caiet pentru fiecare, de calitate buna, cu informatii si bine lucrat. O idee buna, o munca importanta in spate, dorinta de a fi ceva de calitate. Multumim!

O nemultumire am avut-o legat de punctualitate. Nu e neaparat vina organizatorilor, nu stiu a cui e. Oricum, sesiunile au inceput de fiecare data cu mai putin de jumatate din locuri ocupate. Se canta in sala cand altii intrau. Cei punctuali au fost deranjati grosolan de fluxul celor care veneau zeci de minute dupa ora de inceput. Mi s-a parut o lipsa de cultura si m-am mirat ca se intampla asta in Cluj si cu tineri, dar, poate nu trebuia sa ma mir prea tare. Nu stiu cum s-ar fi putut organiza mai bine sau daca ar fi depins de organizatori sa se imbunatateasca acest aspect, dar poate ei stiu.

2. Dimineata

In sesiunea III, cantarile alese au fost deosebite. Nu de multe ori ma bucur ca am fost prezent la un astfel de eveniment. De obicei, la o intalnire cu tineri e o dezamagire greu de descris. Incercari lamentabile de popularitate. Acum nu a fost asa, si am fost luat prin surprindere de calitatea cantarilor.

Sunt foarte multumit de alegerea celor responsabili cu asta. Singura mea observatie a fost ca, dat fiind ocazia rara, ar fi fost oportun sa fie lasata sala sa participe mai mult, adica cei din fata sa cante fara microfoane la o cantare sau o parte din cantare, sau la mai multe, intr-o forma sau alta. Important nu e cum, ci sa fi fost. E rar sa auzi cum 10000 de oameni canta la adresa lui Dumnezeu o cantare inteleapta, dar sa-i auzi pe ei, corul vocilor lor, fara pompa si stralucire, ci simplu si curat. Nu pentru filmari, ci in vederea adevaratei partasii.

Am ramas placut surprins de maturitatea celor care au ales cantarile, avand in vedere tineretea lumii evanghelice in cele ale repertoriului muzical la noi in tara. Si nu ma refer aici la varsta celor care au ales cantarile sau a celor care au cantat, ci la maturitate.

3. Dupamasa

Aici a fost un concert. Un cor de tineri.

A fost normal sa fie diferit de ceea ce a fost de dimineata. Nu de aici au aparut problemele pe care le voi enunta. Totusi, trebuie sa fac referire la ele, sunt prea multe si prea importante sa fie trecute cu vederea.

In primul rand, au fost aproximativ 1000 de tineri care s-au pregatit sa cante. Lasand laoparte hainele negre ale tuturor, care necesita un oarecare efort, un mult mai mare efort a fost in pregatirea cantarilor, aproape jumatate de an. Repetitii, timp, efort, bani. Dar, din pacate, nu am avut ocazia sa aud un cor, ci mai degraba cativa care au cantat la microfoane peste cor.

M-a deranjat acest aspect. Nu am pe nimeni in cor, nici copii, nici nepoti, nici matusi, nici unchi. Nu am mers sa vad pe nimeni si nici sa sustin pe cineva. Nici nu am facut poze si filmulete sa ma dau mare cu ele mai apoi. Nu imi place megalomania bisericeasca si a iesi in evidenta cu cantari si a te da mare ca stii sa cant, cum fac foarte multi astazi. Din pacate. Totusi, nu a fost bine ca s-a procedat asa. Nu stiu motivele, nu m-am interesat de ele. Ce stiu e ca am crezut ca va canta un cor, dar am auzit un grup de cativa cantand in microfoane, corul mare prea putin. Mi se pare gresit fata de munca lor si fata de cei care au venit sa asculte. Nu mi s-a permis sa aud un cor.

Apoi, cel putin unde am stat eu, calitatea sunetului a lasat de dorit. Nu am avut nevoie de masaj la bila si la stomac, se putea si mai incet. Mi se parea mult mai normal sa aud un cor bine inchegat, multe voci in unitate. Ca de-aia-i cor. Din punctul meu de vedere, faptul ca s-a cantat cu cativa la microfoane, a fost o greseala. Uneori se auzea ca o urlatura, o zbieratura, ceea ce pentru mine este inacceptabil in raport cu standardele pe care le am cu privire la o manifestare a unui crestin. Avem nevoie si de maturitate si de calitate in apreciere, nu doar de voci bune.

Intre smerenia vorbitorului, care e un om de calibru international, si atitudinea unor solisti, a fost o diferenta ca de la cer la pamant. Crestinii nu trebuie sa faca spectacole, face lumea mult mai bune. Ei trebuie sa aduca altceva. Da, ma astept sa fie cantari frumoase din punct de vedere muzical, dar e nevoie si de o atitudine corecta, de respect fata de Dumnezeu si cei prezenti. E nevoie de mai multa maturitate. Nu stiu daca vom avea parte de ea pe viitor.

In acelasi timp, prea multe maini ridicate, prea mult. Unii ridicau mainile ca asa li s-a spus. Nimic de-a face cu nimic. O regula, o forma. Altii, atenti sa nu greseasca, le ridicau prea tarziu, prea rigid… o simulare. Ridicol. Prea multe aplauze si batai din palme in ritm. Merge in anumite situatii, dar s-a exagerat. Entuziasm si bucurie nu e neaparat in asta. Prea multe solo-uri. Exagerat de multe, era sa adorm. As fi vrut, cum spuneam, sa ascult corul… Erau 1000, nu m-a prea interesat, sincer, sa-l aud pe unul singur peste toti sau cantand aproape o cantare intreaga in timp ce ceilalti cantau „ooo”-uri sau „aleluia”=uri, sa acopere versurile, sa nu fie degeaba si numai pentru decor.

In rest, bravo celor implicati pentru interes si slujire. Mai putin celor care au mers acolo sa se arate pe ei – au mers degeaba.

4. Vorbitorul – Ravi Zacharias

Din nou, ascultandu-l a doua oara live, la noi in tara, am fost atent tot timpul, abordarea a fost una catre inima, dar intelectuala si totusi care se putea intelege. A vorbit inimii si a atins probleme reale, esentiale, nu chestiuni de nimic sau forme fara fond ridicate la nivel de esenta. De cateva ori sala a reactionat natural, prin aplauze. Uneori s-a aplaudat si asa, sa se aplaude, dar au fost unele reactii naturale si corecte la mesajul adus.

Profunzime si provocare. In principal, alegerea de a merge s-a datorat vorbitorului, pe care voiam sa-l mai ascult odata. Scrie bine, dar nu se compara cu atunci cand il auzi. in vocea lui se intelege interesul pentru sufletul omului si se vede dorinta de a prezenta realitatea lui Dumnezeu nu un crestinism facut de om.

Sper sa mai am ocazia sa-l ascult. Provocarea este una importanta. Atat intelectual, cat si spiritual.

Mai sunt si alte aspecte, dar sunt mai putin importante si minore.

Lasă un răspuns

