Acasă » Catolicism » Cautandu-l pe Allah, L-am gasit pe Isus [1]

Cautandu-l pe Allah, L-am gasit pe Isus [1]

cautandu20l20pe20alah-500x600_0-500x600_0

(sursa imaginii)

Urmatoarele citate sunt din cartea: „Cautandu-l pe Alla, L-am gasit pe ISUS”, de Nabeel Qureshi.

Actul de recitare a Coranului in timpul rugaciunii era o metoda ingenioasa de a propaga Coranul in societatea aproape analfabeta, din Arabia secolului al VII-a. Aceasta functioneaza si in zilele noastre. Iata de ce singurul criteriu de alegere a imamului este sa cunoasca bine Coranul si sa poata recita cu pricepere fragmente ample din carte. Din cand in cand se intampla ca imamul sa faca o greseala de recitare si este de datoria musulmanilor din primele randuri sa-l corecteze. Astfel, in felul in care sunt asezati barbatii in timpul salaatului se poate intrevedea o ierarhnie a cucerniciei, musulmanii batrani si respectati sunt asezati in partea din fata.

Nabeel Qureshi este un tanar educat cu rigurozitate, atentie si iubire, asa cum reiese clar din cartea autobiografica, in invataturile gruparii numite Ahmadi. Aceasta grupare este, insa, cu putini adepti. Urmatoarele informatii fac parte dintr-un discurs pe care Nabeel l-a auzit pe cand era copil, cand un misionar reprezentativ din acest cult predica la o intalnire in Marea Britanie, parte dintr-un argument mai larg de aparare a credintelor gruparii in contextul larg al lumii musulmane:

Ce nu credem este minciuna! Nu credem, cum o fac siitii, ca Allah a facut o greseala atunci cand a ingaduit ca Abu Bakr sa devina calif! Nu credem, asa cum o fac sunitii, ca putem ucide oameni in numele lui Allah, ca sa nu mai spun sa ucidem alti musulmani! Toate aceste doctrine sunt de o falsitate strigatoare la cer, iar daca le-am crede, ar avea tot dreptul sa ne alunge din randul musulmanilor!

Despre secta musulmana Ahmadi, autorul, crescut intr-o astfel de familie, aduce cateva lamuriri, aratand o interesanta diversitate in lumea musulmana. Inteleg, in aceasta carte, ca cei mai multi musulmani au anumite interpretari comune, dar ca exista grupari (minoritare, destul de putini) care nu sunt de acord explicit cu acestea (platind chiar cu pretul vietii credintele lor):

Lasand laoparte deosebirile, merita sa remarcam ca majoritatea curentelor musulmane se suprapun, in mare masura. De exemplu, toate cele patru scoli principale de gandire sunita si toate cele trei scoli principale de gandire siita invata ca indivizii care parasesc islamul trebuie ucisi pentru apostazia lor, iar parerile sunt impartite doar in ce priveste criteriile de includere in aceasta categorie si a manierei de implementare a deciziei. Numai gruparile periferice, cum sunt musulmanii liberali si cei Ahmadi, au opinii contrare acestei practici consfintite de datini.

Nascut in Occident, intr-o familie musulmana Ahmadi si educat aici si in comunitatea Ahmadi din Anglia si SUA (tatal sau a fost angajat al Marinei SUA), Nabeel Qureshi, interesat de religie si Dumnezeu, s-a framantat sa inteleaga diferentele dintre Orient si Occident, lumea musulmana traditionala si lumea crestina vestica. Mergand la scoala in context occidental, dar educat acasa in context traditional pakistanez, autorul reuseste sa clarifice anumite aspecte esentiale si pentru noi in demersul de a intelege islamul:

In general, persoanele apartinand culturilor islamice orientale evalueaza adevarul prin mijlocirea anumitor autoritati, superioare ierarhic, iar nu prin rationamente individuale. Fireste ca si in Orient oamenii fac uz de rationamente critice, insa, per ansamblu, acestea sunt mai putin apreciate si mai rar intalnite in Occident.

Acest fenomen da nastere unei dihotomii categorice in mintea musulmanilor crescuti in aceste culturi. Astfel, o anumita entitate fie este sursa de autoritate, fie nu este. Este fie demna de incredere, fie suspecta. Este fie buna, fie rea. Nuantele de gri se intalnesc mult mai rar in sanul culturilor ce au la baza o structura de autoritate.

De cele mai multe ori, dascalii din orient i-au invatat pe musulmani ca Occidentul este crestin, cultura sa este promiscua si popoarele din zona respectiva se impotrivesc islamului. Prin urmare, imigrantul musulman obisnuit se asteapta ca locuitorii din Occident sa fie crestini ce traiesc in promiscuitate si dusmani ai islamului.

Este de remarcat, in contextul celor de mai sus, nu doar o nuantare in context religios a diferentelor dintre orientali si apuseni, ci, construite (si) pe considerentele religioase (ba, chiar, de cele mai multe ori), o diferenta dintre rasariteni si apuseni in genere. Astfel, in Romania, majoritar ortodoxa (crestinism rasaritean), autoritatea si argumentul sunt intr-o contrapodere aproape complementara. Multe pot fi intelese intr-un astfel de context, mai ales de ce Biserica Ortodoxa este structurata cum este si de ce logica unor argumente, fie ele si biblice, este secundara ideii de Traditie Apostolica. O astfel de cultura, chiar daca este crestina, este mult mai apropiata de cea araba, tot rasariteana, construita pe paradigme asemanatoare. Desigur, acest subiect este amplu, merita abordat pe larg, dar trebuia mentionat in legatura cu citatul de mai sus si trebuie pus pe lista noastra cu „lucruri care trebuiesc intelese” (si despre care trebuie studiat mai amanuntit si cu rabdare, fara atitudinea aceea de a-toate-stiutor).

Dar, iata, un citat foarte important, prin care un musulman crescut in Vest arata punctul de vedere al imigrantilor islamisti in contextul occidentului (despre care, din pacate, nu putem spunem ca este model de conduita – ba, dimpotriva, de multe ori):

Una dintre cele mai grave deturnari ale adevarului sta in faptul ca imigrantii musulmani asociaza deseori toate formele de imoralitate occidentala cu crestinismul, iar corelatia aceasta se transforma in mintile lipsite de simt critic intr-o legatura cauzala. Vestul este crestin, Vestul este americanizat; ergo, este americanizat pentru ca este crestin. Din perspectiva multor musulmani, crestinismul este cel care a dat nastere culturii occidentale promiscue si despotice. Prin urmare, probabil ca crestinismul este pacatos, este stricat.

[va urma, va incurajez sa cititi si urmatoarele articole cu citate din aceasta carte]

 

 

Un gând despre „Cautandu-l pe Allah, L-am gasit pe Isus [1]

  1. Pingback: Cautandu-l pe Allah, L-am gasit pe Isus [2] | Ascultarea Credintei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s