Acasă » Comentarii biblice » 1 Petru 1 – „Petru”

1 Petru 1 – „Petru”

Cuvantul „Petru” provine din grecescul „Petros” (masculin) si inseamna piatra, in sensul de bucata de stanca. Ar fi acea piatra pe care o gasesti pe jos, o iei in mana si o poti arunca. E piatra care s-a desprins din stanca.

Pe de alta parte, in opozitie cu acest termen, grecii aveau „petra” (feminin), care inseamna stanca. E acea bucata de stanca, unitara, care se ridica din pamant.

Din „petra” se desprinde „petros”. Din stanca se desprinde piatra.

 

Petru, Biserica si Cristos (Unsul)

Nu putem sa nu ne aducem aminte de ceea ce-i spune Domnul Isus lui Petru, conform cu relatarea lui Matei: „Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea…” (a se citi Matei 16: 13 – 19).

Ce spune Domnul aici?

Cand zice: „tu esti Petru”, zice „tu esti Petros”. Dar cand zice: „si pe aceasta piatra”, zice: „si pe aceasta petra”. Foarte important sa facem observatia aceasta.

De asemenea, in momentul in care Domnul vorbeste, se afla la Cezareea lui Filip (a nu se confunda cu Cezareea maritima). Acest oras a fost construit de Irod cel Mare in cinstea lui Caesar Augustus (de unde numele), pe locul unui alt oras, Panias. Aceast oras a fost ridicat in cinstea unui zeu pe nume Pan.

De exemplu, pe insula Thassos (Grecia) se afla si astazi un templu, care dateaza de prin sec. IV, inchinat zeului-capra (Pan), considerat de lumea pagana a vremii pastorul suprem. In reprezentatii, are trunchiul unui om, iar picioarele si capul al unei capre.

Revenind, templu cu pricina a fost construit pe o stanca, langa o grota despre care anticii credeau ca nu se termina, ajungand pana la Hades. „Hades” (Locuinta Mortilor) este cuvantul folosit de Domnul Isus in Matei 16: 18, pasaj amintit mai sus.

Aici, paganii aduceau animale si le aruncau in grota. Daca raul care iesea din grota venea rosu (cu sange), insemna (in conceptia lor) ca jertfa a fost respinsa.

Alte pasaje ale Scripturii ne ajuta sa intelegem ca temelia Bisericii este Cristos, dar sunt si apostolii. In pasajul matean citat mai sus, discutia are loc cu Petru, care Il recunoaste pe Domnul ca Unsul lui Dumnezeu (despre care au vorbit profetii). In alt loc, tot apostolii sunt considerati stalpi si temelie a Bisericii. In fapt, Isus este Temelia, dar El a delegat apostolii, adica trimisii, emisarii sau ambasadorii.

In Matei, asadar, face o analogie cu obiceiurile vremii, in lumea pagana, pentru a-i face sa inteleaga anumite aspecte. Se foloseste de niste cunostinte comune vremii, pentru a scoate in evidenta alte aspecte importante care tin de Imparatia Cerurilor.

Astfel, da, Biserica se zideste pe Cristos. Dar si pe Petru, care este apostol. Dar si pe ceilalti apostoli. Apoi, a continuat sa se zideasca pe cei care au urmat si care au ramas in credinta data sfintilor odata pentru totdeauna. Si, indiferent de vremuri, de gradul de apostazie si de impactul Bisericii in Agora, Ekklesia lui Dumnezeu ramane in picioare, Portile Hadesului NU o pot birui. Intre Inaltare si Parusie, Biserica este fara discontinuitate pe Pamant. Cam acesta e mesajul.

Concluzie

Cand se prezinta, Petru spune cine este. Cristos i-a schimbat numele cu o insemnatate pe care si-o asuma. Destinatarii sai il cunosc si stiu foarte bine de ce se prezinta el astfel. Nu mai e Simon, e Petru (Chifa, Chefa). Si pe el (pe langa ceilalti), Cristos si-a zidit Biserica (si si-o zideste, prin scrierile apostolice – Scriptura, NT).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s